hur är hjälpen i äldreomsorgen

Vaknade före nio idag....tog en stund innan jag bestämt mig för om jag skulle ligga kvar och lyssna på poddar eller kliva upp och göra nåt vettigt....slutade med att poddarna vann.....men blev ändå tvungen att kliva ur sängen och göra mig klar att åka ner till mamma och fixa lite åt henne. En personal av inte svenskt ursprung och som mamma inte är så glad i kom och skulle hjälpa henne med fikat, men eftersom jag var där så behövde han inte...var bara det att han tänkte ge henne en ögondroppe som hon inte skulle ha då....så när han skulle komma tillbaka halv sex och ge henne kvällsmat och ögondroppar så ville mamma att jag skulle stanna och göra det.....så jag var kvar och gav henne maten, bäddade upp sängen och fixade en smörgås till sena kvällsbesöket...allt bara för att han inte skulle behöva vara hos henne så länge och att hon inte skulle behöva förklara vad hon vill ha hjälp med....fy fan vilket jävla vansinne det har blivit då gamla människor ska behöva ta emot hjälp av folk som inte ens behärskar svenska språket....när sen vårdtagarna dessutom hör dåligt så blir det än värre.....nu har mamma tur som har mig som kan hjälpa henne med det hon behöver...men alla dom som inte har någon anhörig....usch vad jag lider med dom, så jävla utlämnade...nu kunde jag lämna min mamma glad och nöjd....lite extra glad eftersom jag ringt upp hennes syster och dom fick ha sitt vanliga lördagssamtal....hur härliga är inte dom två med sina ritualer. Dom som  jag och "söstra mi" hade planerat att vi också skulle ha....nu får vi ha det på ett annat plan den dagen vi träffas igen....den dagen jag vet att hon står och tar emot mig när jag kommer....den dagen är jag inte rädd för....den gör mig hel igen, men vill inte göra mina barn och barnbarn ledsna....det håller mig tillbaka....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0