Jul

Fick besök idag av lillasyster Elin, Peter och deras små Elliot och Linnea. Ett trevligt avbrott i den dystra tankevärlden. Åkte ner till mamma med det jag glömde handla i tisdags, eller rättare sagt glömde skriva på notan då Anna handlade i tisdags. Fick lägga mig på spikmattan en stund innan jag kunde ta itu med att torka golven och griljera skinkan....men nu är det gjort och jag har på nåt sätt lyckats få fram dukar och tomtar...lagt på rena mattor....det är som jul iaf fast jag inte trodde att det skulle ske. Satt i kväll och mindes jular som barn....inte alla så roliga....alkoholen som fanns där som ett mörkt spöke.....som jag hatade mer än något annat....men även dom bra jularna, jularna med Morfar och Mormor även om vi barn tyckte det var tråkigt att missa Kalle Anka då dom inte hade nån TV....men tryggheten fanns där och nu i efterhand förstår jag att det var den viktigaste....fram till jag var 14 år var jularna en enda ont i magen....ont i magen för att jag aldrig visste hur pappa skulle bli med alkohol i kroppen....det kunde svänga fort från att vara snäll och glad till att bli ett monster....det monstret jag bad till Gud att slippa....hur kan ett barn önska livet ur sin far? Men det är vad jag gjorde....Lovade mig själv att den dagen jag var vuxen och hade barn så skulle dom aldrig någonsin behöva uppleva alkohol på julen....den helgen skulle vara deras, dom skulle bara vara glada och lyckliga....precis som varje barn skulle vara men som tyvärr inte alla barn får uppleva.....julen är ingen helg jag ser fram emot...kanske när barnen var små och man såg deras förväntningar och glädje...men för mig är påsken en roligare helg.....ingen alkohol då heller men inte samma stress och ljuset och livet känns lättare.... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0