SIGRID

är ett mycket gammalt kvinnonamn som återfinns på runstenar och  i de fornnordiska sagorna. Namnet är sammansatt från två ord som betyder seger och skön.Sigrid har klarat sig genom historien.En dotter till XIV döptes 1563 till Sigrid. Antalet namnbärare är runt 15000, av dessa har omkring 7400 det som tilltalsnamn.
Så grattis till min kära mor,till mig själv, yngsta dottern och trollungen som har namnsdag i dag. 4 generationer Sigrid....
Det skulle jag aldrig  ha erkänt när jag var i tonåren, drog tom på mig en anmärkning för frånvaro i skolan när det j*a puckot till lärare/ som utgick från skolkatalogen, där båda namnen stod med) inte fattade bättre utan ropade upp SIGRID bland alla elever=( vilken 14-åring svarar på det? inte jag iaf.....
Men nu gör det mig ingenting längre, kan ju tom erkänna på bloggen  ha ha ha....men yngsta dottern är i den fas jag var i då och trollungen kommer väl dithän hon oxå ......men dom vänjer sig nog, det gjorde ju jag=).

Kommentarer
Postat av: Anna

Vilken koll du har... hade jag totalt missat =)

Grattis, grattis...

Ska genast gratta min lilla sjukling =)

2008-09-15 @ 15:30:27
URL: http://annaenglund.blogg.se/
Postat av: Bella

De där gamla namnen kommer tillbaka nu. Jag ser i födelseannonser namn som man själv skulle skämts ihjäl för. Jag börjar också tycka om de där namnen. Men jag tror aldrig att dubbelnamnen kommer tillbaka.(Jag har själv ett.)

2008-09-15 @ 18:30:40
URL: http://bellapension.blogg.se/
Postat av: Veronica

Tack Tack =) Gäddede var det inte heller något fel på kan jag säga, det var jätte fint där uppe och så hade jag jätte kul förra sommaren, en sommar att minnas :) Kramis

2008-09-15 @ 21:41:16
URL: http://veronicaolsson.blogg.se/
Postat av: Jungfrun

Ja, grattis då. Sigrid hette faktiskt min mormor också.....hon från Ställdalen

2008-09-15 @ 22:52:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0